Temporalność online
19–28.03

“Non-Face” by Robert Lippok & Lucas Gutierrez © Berliner Festspiele

Antoni Michnik dla NN6T

Jeden z najważniejszych festiwali muzyki współczesnej w Niemczech od kilku lat, po zmianie dyrektora na Berno Odo Polzera, poświęcony jest – obok wszystkich innych tematów – w pierwszej kolejności różnym sposobom naszego doświadczania czasu i czasowości. I choć można by zacząć się zastanawiać, czy takie podejście nie zaczyna się wyczerpywać, to pandemiczna decyzja przeniesienia festiwalu w całości do sieci paradoksalnie otwiera przed festiwalem nowe perspektywy. Tegoroczna edycja swym hasłem przeczy „końcowi czasu” i stara się rozwijać sieciowe formy temporalnej percepcji. Edycję nieprzypadkowo otwiera występ zespołu PHØNIX16 oraz boliwijskiej Orquesta Experimental de Instrumentos Nativos, która miała wystąpić w zeszłym roku, a gdy festiwal odwołano – utknęła pandemicznie na kilka tygodni w podberlińskim pałacu Rheinsberg. W programie kilka długich, „durational” punktów: m.in. maraton koncertowy formacji Bang on a Can, binauralna wersja trzygodzinnej Trilogie a Morte Eliane Radigue, Czwarty kwartet smyczkowy Jürga Freya czy finałowy, 30-godzinny stream, wpisujący się w festiwalową serię „The Long Now”. Do tego m.in. blok poświęcony pionierowi muzyki elektronicznej Halima El-Dabha oraz afromodernizmowi w muzyce współczesnej. 

Festiwal Maerzmusik