Ciało w jarzeniówkach
do 16.02.2020 | Sztokholm

Atsuko Tanaka: Denkifuku (Electric Dress), 1956. © Kanayama Akira i Tanaka Atsuko Association

Japońska artystka Tanaka kojarzy się przede wszystkim z jedną ikoniczną pracą – Denkifuku (Electric Dress) z 1956 roku. Elektryczna sukienka to kostium, w którym performowała, składający się wyłącznie z setek pulsujących światłem kolorowych świetlówek, żarówek i kabli. Połączenie ciała i technologii. Z jednej strony mamy tu nawiązanie do tradycyjnego japońskiego kimona, zderzone z halucynacyjną świetlną grą nowoczesnego miasta; z drugiej zaś pulsujące światło oświetlało przestrzeń jak naelektryzowana krew krążąca po ciele perfomerki. Atsuko Tanaka była członkinią legendarnej grupy Gutai, która dążyła do likwidacji granicy między sztuką a życiem. W powojennej Japonii, okresie przesyconym groźbą wojny nuklearnej, chcieli oderwać się od sztuki akademickiej i zacząć wszystko od nowa. Ich przewodnie hasło brzmiało: „Nie imitujcie innych i twórzcie to, czego nikt nie zna”. Poprzez proste, codzienne materiały i radykalne praktyki poszukiwali nowej sztuki na nową erę. Retrospektywa w Moderna Museet to świetna okazja, żeby zobaczyć, jaka była odpowiedź Tanaki na tak sformułowany postulat.

Sztokholm, Moderna Museet, Skeppsholmen

www