Nowy podręcznik | książka

Fot. dzięki uprzejmości wydawcy

Catherine Wood to jedna z najbardziej znanych kuratorek i badaczek performansu. Pracuje w Tate Modern w Londynie, gdzie od lat realizuje program przyglądający się temu, jak współcześni artyści i artystki pracują z performansem i nieustannie go rewidują. W książce Performance in Contemporary Art Wood przekonuje, że nie jest on gatunkiem sztuki, który ze względu na swoją efemeryczną naturę byłby czymś zupełnie innym niż tworzenie materialnych obiektów. Twierdzi, że jest postawą, która przeniknęła dogłębnie obszar współczesnej sztuki. W ciągu ostatnich trzydziestu lat pojawił się cały zestaw rozbieżnych praktyk performatywnych, obejmujący spektakle sceniczne, protesty czy praktyki wywodzące się z rzeźby i malarstwa – od eksperymentów z konwencją musicalu Marvin-Gaye Chetwynd, przez ruchome obrazy Tino Sehgala, do aktywizmu społecznego Tani Bruguery. Wood sięga do klasycznych praktyk z lat 60. i 80. XX wieku, w tym między innymi akcjonistów wiedeńskich, Yoko Ono czy japońskiej grupy Gutai, żeby pokazać, jak dzisiaj artyści weryfikują ich praktyki czy wręcz odrzucają ówczesne podejście do performansu.

Wydawca: Tate Publishing