Panerotyczna przyjemność
11–12.10 | Warszawa

to come (extended). Fot Jens Sethzman

W 2017 roku wybuchł głośny skandal wokół zmiany dyrekcji słynnego berlińskiego teatru Volksbühne. Frank Castorf, po 25 latach wyznaczania kierunku teatru, nieco z zaskoczenia został zastąpiony przez Chrisa Dercona – wcześniej dyrektora Tate Modern w Londynie. Ta budząca kontrowersje zmiana była zapowiedzią próby otwarcia instytucji na szeroko rozumiane sztuki performatywne – przede wszystkich choreografię i performans. Pochodząca z Danii choreografka Mette Ingvartsen wraz z Borisem Charmatzem zostali zaproszeni do pracy nad programem tanecznym dla instytucji. To anegdota, ale dobrze pokazuje, jaką pozycję ma obecnie artystka na międzynarodowej scenie artystycznej. Remake jednej z jej najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych prac z 2005 roku – to come – będzie można obejrzeć podczas tegorocznej (już osiemnastej!) edycji festiwalu Ciało/Umysł. Na klinicznie białym tle sceny widzimy performerów i performerki ubranych w niebieskie, lateksowe kostiumy zakrywające całe ciało i twarz. W ciszy budują ruchome rzeźby z seksualnych pozycji, katalogując formy ludzkiej seksualności. Seks jest wypreparowany, opakowany w gładki plastik, minimalistyczny estetycznie. Artystka mówi o to come (extended) jako „zbiorowej rekonstrukcji orgazmu” albo „mumifikacji seksualnej”, nawiązując do jego paranaukowego i statycznego charakteru.

Festiwal Ciało/Umysł: 4–12.10, różne lokalizacje
to come (extended): 11-12.10, Nowy Teatr, ul. Madalińskiego 10/16

www