menu

Klasyfikacja krojów z jednej strony pomaga usystematyzować niezliczoną ilość istniejących projektów, a z drugiej nadaje pewne kierunki i ograniczenia już na wstępnym etapie powstawania nowego pisma. Krój Bilbao stworzony przez Mateusza Machalskiego wymyka się istniejącym podziałom. Jest to zarazem geometryczny sans i slab-serif, w którym część znaków nawiązuje do stylistyki monospace (kroje o jednakowej szerokości wszystkich znaków). Jak pisze autor, znakomicie sprawdzi się w zastosowaniach korporacyjnych identyfikacji, prezentując swój nowoczesny charakter i nadając firmie wyróżniający się wizerunek. Warto zwrócić uwagę na interesujące „l”, „t”, wyjątkowy znak „@”, które w odmianie grubej zwracają uwagę swoją finezyjnością.

Nazwa kroju nawiązuje do wielorakiego charakteru największego miasta w Kraju Basków –zarówno kulturalnego ośrodka akademickiego, jak też centrum przemysłowego.

W rodzinie można wyróżnić 9 wariantów grubości z korespondującymi wersjami pochyłymi (18 odmian), co pozwala na szerokie zastosowanie w przygotowywanych projektach. Krój Bilbao, jako jeden ze zgłoszonych do konkursu TDC Ascenders 2018, zapewnił autorowi miejsce w gronie 19 twórców krojów pisma, liternictwa i typografii, którzy jeszcze przed 35. rokiem życia mogą poszczycić się prezentacją wyjątkowych osiągnięć w swojej dziedzinie.

Mateusz Machalski – ur. w 1989 roku, ukończył z wyróżnieniem rektorskim studia na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie (2009–2014). Pięciokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat stypendium Młoda Polska, członek rady programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu, członek zarządu Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej, dyrektor artystyczny magazynu „Newonce” i „Warsawholic”, współzałożyciel grupy produkcyjno-kreatywnej BORUTTA.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności