menu

Alkes to pomysł Kai Słojewskiej opracowany podczas studiów z projektowania krojów pisma na uniwersytecie w Reading. Oprócz rozbudowanego zestawu znaków łacińskich krój obejmuje cyrylicę, grekę oraz skrypt tajski w kilku odmianach. Wyjątkowo ciekawa wydaje się propozycja Thai Display. Jak pisze autorka, jej celem było wzniesienie harmonii pomiędzy różnymi skryptami do poziomu międzygwiezdnego. Alkes inspirowany jest innymi projektami, których twórcom udało się uzyskać równowagę między różnymi odmianami, jak na przykład Greta, Skolar czy Colvert. Inspiracja płynęła jednak nie tyle z kształtów poszczególnych znaków, ile z doskonałych relacji bieli i czerni.

Proces projektowania kroju wieloskryptowego wymaga podjęcia paru trudnych decyzji. W pierwszej kolejności należy wybrać dominujący alfabet, który wyznaczy charakter całego przedsięwzięcia; w przypadku Alkes była to łacina. Następnie w toku prób i błędów należy przenieść elementy charakterystyczne z głównego skryptu, cały czas porównując rytm i szarość tekstu oraz zestawiając ze sobą różne pisma, tak aby w efekcie uzyskać odpowiednią równowagę. Największym wyzwaniem jest wytyczenie granicy pomiędzy harmonią a funkcjonalnością opracowywanego kroju. Dla kogoś pierwotnie posługującego się skryptem tajskim projekt przesadnie dopasowany do łaciny będzie po prostu brzydki i nieczytelny. Każdy rodzaj pisma ma bowiem swoje tradycje i rządzi się fundamentalnymi zasadami, które trzeba poznać. Część z nich można naginać, a w przypadku projektów typu display (a więc krojów tytułowych) nawet łamać.

Kaja Słojewska – pochodzi ze Szczecina i specjalizuje się w projektowaniu tekstu, posiada szeroką wiedzę o liternictwie, tworzeniu identyfikacji wizualnych oraz ilustracji. Fascynacja typografią zaprowadziła ją na uniwersytet w Reading, gdzie w 2017 roku z wyróżnieniem ukończyła studia z projektowania krojów pisma.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności