W świecie piękna: Program plastyki dla klas 7–8

BĘDZIE TYLKO GORZEJ
W świecie piękna: Program plastyki dla klas 7–8

Miesiące mijają, a młodzi miłośnicy kultury pozostawieni są sami sobie. Drukarnie nie wyrobiły się na czas, podręczników plastyki wciąż nie ma. Postanowiliśmy więc przygotować propozycję własnego kompendium wiedzy. Bo wiedza to władza.

Pedagog: Aleksander Hudzik

 

1. Barwy piękna. Od Wenus z Willendorfu do van Gogha

W tym rozdziale przybliżane są najważniejsze epoki historii sztuki, w których królowały piękno i przeżycie, a sztuka poszukiwała prawdy. Przedstawimy najważniejsze postacie sztuki, bazując na inspirujących lekturach takich jak Udręka i ekstaza Irvinga Stone’a czy Kod Leonarda da Vinci Dana Browna, skupimy się także na ujęciu sztuki w tekstach Jacka Kaczmarskiego.

2. W świątyni sztuki. Gotyk, renesans i barok, czyli czym byłaby sztuka, gdyby nie Kościół

Zajęcia poświęcone będą przybliżaniu niebywałego wpływu religii na sztukę. Czy cieszylibyśmy się dziś bazyliką w Saint Denis, freskami Michała Anioła w kaplicy Sykstyńskiej, czy wreszcie wybitnymi witrażami Stanisława Wyspiańskiego, gdyby nie mecenat Kościoła?

3. Wielka Polska Plastyka. O tym, jak sztuka i kultura naszego kraju wpłynęły na kształt obecnej Europy

Uczyliśmy Europę jak zwyciężać mamy, jak jeść widelcem i jak wstawać z kolan. Świat zawdzięcza nam Fryderyka Szopena i Andy’ego Warhola, który jak wiadomo nazywałby się Andrzej Warcholski, gdyby nie złośliwy chichot historii. Daniel Libeskind to także syn polskiej ziemi. Wpływy te rozszerzymy o rozdział, w którym skupimy się szczególnie na analizie utworów scenicznych Karola Wojtyły takich jak Brat naszego Boga czy Przed sklepem jubilera oraz ich oddziaływaniu na współczesny teatr.

4. Potęga smaku: ważne terminy, które pozwolą nam lepiej zrozumieć świat sztuki

W tym rozdziale poznajemy bazę podstawowych dla sztuki pojęć takich jak prawda, piękno, autentyczność i emocje, a także uczymy się odróżniać prawdziwą sztukę od agitacji politycznej maskowanej pod peleryną działania artystycznego. Poznamy też takie terminy jak antysztuka czy pseudoartysta, by uczulić młodych odbiorców na podstępy, jakie czają się także w świątyni sztuki.

5. W pracowni artysty

Rozdział ten poświęcony jest warsztatowi artysty, dzięki czemu młoda osoba przeniesie się na moment w miejsce, gdzie rodzi się dzieło. Blok tematyczny ma na celu utrwalanie synonimów i pozytywnych skojarzeń artysty jako białego mężczyzny z paletą w lewej i pędzlem w prawej dłoni, w białym lekko tylko przybrudzonym kitlu, mozolącego się przed wykonaniem kolejnego genialnego pociągnięcia pędzlem.

6. Art & Business, czyli co da ci sztuka

Historia sztuki napisana językiem współczesnym, czyli przez pryzmat sukcesu finansowego. Jak inwestować w sztukę nawet jako nastolatek, ile odkładać z kieszonkowego, by przed trzydziestką kupić pierwszego „Sasnala”, i kiedy go sprzedać, by żyć dostatnio. 

7. Muzeum wyobraźni. Poznajemy największe instytucje sztuki i antysztuki

Luwr, Muzeum Watykańskie oraz wirtualne muzeum Tadeusza Kościuszki – to tam znajdziemy prawdziwą sztukę. Czas nauczyć się odróżniać instytucje przydatne od tych, które wykorzystują sztukę do swoich niecnych celów, siania fermentu, lub co gorsza propagandy. W podręczniku zamieszczona jest europejska mapa muzeów przydatnych i szkodliwych.

8. W świecie iluzji

Rozdział ten opowiada o hochsztaplerstwie, czyli niemal wszystkich postawach artystycznych po impresjonizmie. Pisuar w galerii sztuki? Mona Lisa z bluźnierczym wąsem, przepołowiony rekin, Święty Jan Paweł II przygnieciony meteorytem – wszystkie te prace to przejawy artystycznej degrengolady. Dowiemy się też, dlaczego Tęcza jest zła, nawet gdy ktoś wmawia nam, że to symbol boskiego przymierza.

9. Na ścieżkach fantazji

W przedostatnim bloku zajęciowym uczeń dowie się, jak wykorzystać swoją kreatywność, by zostać artystą. Jak namalować swój własny Czarny kwadrat czy wstawić do klasy – tymczasowej świątyni sztuki – obiekt tak, by stał się on sztuką.

10. Problemy współczesności, obalamy mity

Dlaczego nie było wielkich kobiet artystek? Czy prawdą jest, że nie ma sztuki po Oświęcimiu? Czy tylko sztuka cię nie oszuka? Przeanalizujemy wszystkie niepotrzebne pytania próbujące zatrzeć prawdę o sztuce. Na zajęciach dla uczniów celujących w ocenę celującą zaprezentujemy zbiór niewygodnych pytań, którymi mogą zostać zbombardowani podczas dyskusji o sztuce z osobami o odmiennym światopoglądzie.

 

ALEK HUDZIK (ur. 1989)

pisze o sztuce na FB i o kulturze w „News-weeku”. Czasem też do innych gazet. Z NN6T związany od numeru 61, czyli od wielu, wielu lat.