Bona Nova

 

 

Krój pisma Bona stworzony został w 1971 roku przez wybitnego polskiego grafika Andrzeja Heidricha, autora okładek książkowych, odznaczeń wojskowych, znaczków pocztowych oraz wszystkich banknotów emitowanych przez Narodowy Bank Polski od połowy lat 70. Przez wiele lat krój Bona występował jedynie w formie czcionki zecerskiej. Mateusz Machalski wraz z Anną Wieluńską i Leszkiem Bielskim postanowili nie tylko przystosować Bonę do czasów cyfrowych, ale we współpracy z autorem opracowali także dwie zupełnie nowe jej odmiany – regular oraz bold – i w ten sposób nadali Bonie formę klasycznej triady. Pierwotny projekt Andrzeja Heidricha został rozwinięty również pod względem liczby znaków –każda z odmian posiada ich ponad 1000. Składają się na to kapitaliki, znaki akcentowe, kilka rodzajów cyfr, ułamki, superscript, subscript, ligatury, zestawy stylistyczne, warianty ozdobne oraz rozbudowane znaki walut, a także znaki matematyczne. Ze względu na swoje walory Bona może być używana do łamania dłuższych tekstów, a dzięki charakterystycznym detalom sprawdzi się również w nagłówkach.

Gotową rodzinę fontów autorzy udostępniają na otwartej licencji na platformie Google fonts. Zapis procesu tworzenia fontów można znaleźć na facebook.com/bonatype.

 

Andrzej Heidrich

(ur. 1929) – absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, dyplom obronił z wyróżnieniem u słynnego ilustratora Jana Marcina Szancera. Jego praca projektowa jest wpisana w życie codzienne – wszystkie banknoty, jakie mamy w obiegu od 1975 roku, są jego autorstwa.

Mateusz Machalski

(ur. 1989) – absolwent Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, dyplom z wyróżnieniem rektorskim. Kilkukrotny stypendysta ministra kultury. Zajmuje się głównie projektowaniem graficznym z naciskiem na identyfikację wizualną oraz projektowaniem krojów pism. machalski.wtf

 

W każdym numerze NN6T przedstawiamy inny krój pisma zaprojektowany przez polskich projektantów w XXI wieku. Zbierz wszystkie numery NN6T i posiądź mikroleksykon nowej polskiej typografii.